Mass media şi criza

„Mass media s-au dovedit azi mult mai mature şi au avut o atitudine mult mai responsabilă. Le mulţumesc pe această cale din partea BNR”, declara luni guvernatorul BNR Mugur Isărescu.
Discuţii despre rolul jucat de presa scrisă şi vorbită în calmarea sau accentuarea actualei crize se poartă şi în alte tări. Faptul nu este de mirare, dat fiind rolul jucat de factorul psihologic în evoluţia evenimentelor. În Franţa, mai mulţi cititori au scris ziarelor acuzându-le că au dramatizat excesiv situaţia, iar un politician a mers până la a cere public concedierea de către redacţii a ziariştilor care au scris despre criză.
Conducerile ziarelor Le Monde si Liberation argumentează că fiind vorba despre cea mai gravă criză financiară a secolului, ale cărei repercursiuni îi vor afecta în mod cert şi probabil durabil pe cititorii lor, era normal să îi acorde un spaţiu amplu.
De altfel, creşterea treptată a vânzărilor celor două cotidiane pe măsură ce criza se adâncea, atestă interesul publicului pentru acest foileton, în care fiecare zi aducea elemente noi.
Cotidianul Les Echos recurge la o comparaţie între anunţarea apropierii unui ciclon într-o ţară tropicală şi informarea opiniei publice occidentale despre o criză economică apropiată şi inevitabilă.
Diferenţa între meteorologie şi economie stă în rolul informaţiei.
În primul caz, aceasta avertizează populaţia despre un pericol sigur.
În al doilea, ea nu se limitează la anunţarea pericolului, ci contribuie la agravarea sau chiar la crearea lui.
Asta pentru că anunţarea crizei conduce la un comportament precaut – blocarea creditului si a investiţiilor – iar precauţia generalizată grăbeşte declanşarea crizei.
Dar putem rămâne perplecşi, scrie Les Echos, când aflam că falimentul unei bănci ca Lehman Brothers s-ar putea datora manevrelor unei bănci concurente.
Se spune acum, o afirmă chiar primul ministru francez, Francois Fillon, că actuala criză este la fel de gravă ca cea din 1929.
Dar la fel se spunea si despre crahul bursier din 1987.
La sfârşitul acelui an analiştii anunţau pentru anul următor o stagnare, chiar o recesiune în Statele Unite si Europa.
Or, reaminteşte Les Echos, 1988 s-a dovedit a fi unul din anii cu cea mai ridicată creştere din întreg deceniul.
Se va repeta oare acest scenariu în 2009 ? Greu de spus.

Anunțuri

0 Responses to “Mass media şi criza”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




Abonaţi-vă:

Dicţionar dă espresii marfă

Expresiile gen „dă şi mie cheile după masă” sau „păpuşe, împrumută şi mie o sacoşe” au evoluat în timp într-un dialect de cartier, eminamente urban şi în special regăţean. Alex Olaru adună consecvent mostre şi râde de ele aici

Susţinem:

RSS Porţia de matinal

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

  • 89,188 vizitatori

%d blogeri au apreciat asta: