Cel mai bun Linux

Lumea, am aflat ieri, iubeşte Windows şi urăşte Linux – vorbim evident la modul figurativ. Dar dacă totuşi cineva vrea să treacă de la windows la Linux, de exemplu ca să scape de viruşi, se pune o întrebare: care Linux e cel mai bun şi cum se face schimbarea? Deşi…
eu personal mă îndoiesc de faptul că există un răspuns standard la întrebarea „care e cel mai bun”. O să explic cum am făcut eu, pentru că nici eu nu am rezistat tentaţiei de mă juca un pic cu Linux. Cel mai important a fost să mi-l aleg pe cel care are cele mai puţine probleme cu hardwareul. Altfel spus cel care recunoaşte din prima mouseul, modemul, bluetoothul, interfaţa de wireless ş.a.m.d. M-am dus pe siteurile producătorilor mai mari, adică Red Hat, Fedora, Knoppix şi Ubuntu. Am citit timp de două săptămâni pe forumurile de asistenţă şi m-am hotărât la Fedora, care mi s-a părut a fi cel mai puţin problematic. Întâmplarea face că Fedora este şi o distribuţie de Linux cu un pachet mare de aplicaţii, lucru care ar putea fi şi el un criteriu important. Ceea ce mi-am dorit în primul rând era însă o instalare cât se poate de simplă şi o rulare concomitentă a windows şi linux, astfel încât, atunci când deschid computerul, să pot hotărî repede ce sistem vreau: Windows sau Linux. Din punctul de vedere al uşurinţei instalării şi rulării ulterioare cel mai potrivit mi s-a părut la momentul respectiv a fi Ubuntu. Aşa că m-am răzgândit – nu Fedora, ci Ubuntu. Distribuţia, care este de fapt o derivaţie a lui Debian Linux, se descarcă gratuit de pe siteul ubuntu.com. Este de fapt o imagine disc de tip .iso, care se arde pe un dvd sau se rulează printr-un emulator de dvd direct de pe harddisk. Instalarea e aproape la fel de simplă ca la Windows, cu diferenţa că e indicat să-ţi faci două conturi de utilizator: unul de tip administrator ca să poţi schimba ce-ţi trebuie, altul ca să utilizezi normal Linuxul. Asta pentru că la început, ca utilizator neavizat e bine să nu te apuci să umbli pe unde nu trebuie – cine ştie ce strici. Pachetul de aplicaţii preinstalate e impresionant – ai programe de office, browsere, clienţi de email şi messaging, programe de editare de imagine şi foarte multe utilitare de configurat şi optimizat reţeaua. De altfel se spune că cele mai multe reţele interne din firmele serioase sunt construite pe arhitectura Linuxului, nu pe cea a Windowsului, care nu e atât de amabil cu administratorii de reţea şi, se spune, mult mai vulnerabil la viruşi şi atacuri. M-am jucat cu el, am zgâriat un pic la suprafaţă şi m-am convins. Cu puţină răbdare şi deschidere spre schimbare, Linuxul – cel puţin Ubuntu – e o alternativă viabilă la Windows.

8 Responses to “Cel mai bun Linux”


  1. 1 Stamorello Decembrie 24, 2008 la 08:54

    Da, e intr-adevar interesant, fiindca Ubuntu, fata de versiunea 7.10, a ajuns acum la versiunea 8.10, cu multe imbunatari si cu suport 3G. Totusi, eu folosesc Kiwi Linux, fiindca este un derivat pentru Romania al acestui sistem de operare si ofera suport pentru tara noastra a Internetului, fiind optimizat pentru retele gen Clicknet, RDS. Si in plus are codecuri instalate. Pe scurt e bine pentru ca tu un roman sa folosesti Kiwi Linux, versiunea curenta fiind 8.12,fiindu-ti oferit mai mult suport.

  2. 2 alexandra Decembrie 26, 2008 la 23:13

    Kiwi e ok. Chiar m-am mirat ca-mi merg fisierele audio si video fara sa instalez drivere sau alte nebunii. Interfata e misto, m-a cucerit :) singura chestie care totusi m-a deranjat, sa spunem, este ca nu puteam sa-mi instalez modemul de la o companie de telefonie mobila :) Plus ca pe laptop-ul pe care l-am instalat sunetul era mai slab. In arhicunoscutul Ferestre se aude mai tare. Oricum, dintr-o ambitie, am invatat sa dau comenzi in terminal si mi s-a parut foarte amuzant… mai ales cand strici ceva :)

  3. 3 razvan Martie 8, 2009 la 22:42

    Parerea mea, dupa ce am incercat mai multe distributii linux, cea mai buna mi s-a parut a fi Linux Mint. Este derivat din Ubuntu, are suport media, iar compizul preinstalat „face toti banii”.

  4. 4 romaniaimpreuna Martie 8, 2009 la 23:04

    Da, pare intr-adevar ceva interesant. Cred ca o sa ma dedau la un mic test…:))

  5. 5 Razvan Octombrie 24, 2009 la 16:52

    @alexandra

    Iți dau vestea bună că POTI să-ti instalezi modemul 3G de la compania de telefonie mobilă pe Ubuntu, mai ales dacă folosesti o versiune foarte recenta.

    Uite aici o listă (incompletă) a modemurilor care merg instalate ușor:

    https://wiki.ubuntu.com/RomanianTeam/Proiecte/Modemuri3GRomania

    Dacă găsești un model de modem care nu e listat, te încurajez să-l adaugi…

  6. 6 SmoTru Ianuarie 7, 2010 la 18:48

    Sunt putin mai nou in linux …
    Si am inceput cu linux server 8.04 merge foarte bine dar dupa sugestiile unor prieteni mi-am instalat si versiunea desktop deoarece:
    Pot modifica fisiere/crea foldere etc mult mai repede decat sa stau sa scriu comenzi. Mai ales fiind incepator nu prea stiu exagerat de multe comenzi.
    Ideea e ca pentru un incepator e mult mai bun desktopu decat server deoarece atunci cand aveam server nu stiam sa intru pe mozila sa caut comenzi si tot trebuia sa ma mut de la un pc la altul.
    Sunt niste chestii care totusi nu mi-au placut … cand am facut upgrade de la server la desktop nu mi s-au instalat driverele (audio,video cel putin).
    Cineva mi-a sugerat sa instalez din nou dar de data aceasta sa bag direct desktop sa nu ma mai complic cu server si poate asa o sa se instaleze si driverele mele. E o idee buna ? :)

  7. 7 Răzvan Ianuarie 22, 2010 la 16:23

    @SmoTru

    Ai gresit de la bun inceput ca ai pus versiunea de desktop „peste” cea Server.

    Aici vei gasi help-ul primar pentru Ubuntu: https://help.ubuntu.com/9.10/index.html

    Poti incerca si la comunitatile romanesti de Software Liber (in functie de zona de unde esti):

    http://alege.softwareliber.ro
    http://wiki.lug.ro/mediawiki/index.php/Comunit%C4%83%C5%A3i_Linux_din_Rom%C3%A2nia

    sau pe grupurile LinkedIn dedicate.

  8. 8 munteanuaurel Aprilie 26, 2016 la 08:51

    Ubuntu a trecut cu IBM-ul. Aşa că şi-a trădat publicul. Ruşine! Eu folosesc Solus Os. 1.0.


Lasă un răspuns

Abonaţi-vă:

Dicţionar dă espresii marfă

Expresiile gen „dă şi mie cheile după masă” sau „păpuşe, împrumută şi mie o sacoşe” au evoluat în timp într-un dialect de cartier, eminamente urban şi în special regăţean. Alex Olaru adună consecvent mostre şi râde de ele aici

Susţinem:

RSS Porţia de matinal

  • A apărut o eroare, probabil feed-ul s-a stricat. Încearcă mai târziu.

  • 88,923 vizitatori

